26. september 2010

Lærene tar ikke hensyn til elever med dysleksi

Elever med dysleksi har store vanskeligheter med å lære å lese og skrive. Problemene som gjør det vanskelig å lære lesing og skriving fortsetter ofte inn i voksen alder og dermed må elevene få hjelp allerede i begynnelsen. Dysleksi handler ikke bare om problemer. Dyslektikere har mange sterke sider. De er også like intelligente som andre men, bare i en vis grad.

Problemet i dag er at lærene bare ser de gode siden av elevene. De ser ikke den dårlige siden med at elevene sliter med f.eks. lesing og skiving. De tror rett og slett at elvene er dårlig i det ene faget og god i det andre. Dermed finner ikke elevene ut at de har dysleksi etter flere år med vanskeligheter på skolen. De får dårlige karakter og dette ødelegger for fremtiden dems.

Her om dagen ble ikke en elev ferdig med innleveringen sin. Allerede første skoledag hadde denne eleven skak ifra til norsklæren sin at hun hadde dysleksi og trengte ekstra tid til hjemmearbeid enn andre elever. Læreren hadde sagt ja til at dette var greit, men tydeligvis hadde læreren bare sagt ja for å komme seg videre. Eleven fikk ikke levert inn til riktig tid og dermed fikk denne eleven anmerking i tillegg til stryk på oppgaven sin.

Lærene på tar ikke hensyn til at elever dysleksi. Det eneste lærene fokuserer seg på er å få unnagjort timen og komme jeg hjem så fort som mulig. De bryr seg ikke om elevene og spesielt ikke de som sliter. Vis lærene skal forsette slik kommer elever med dysleksi til å få mer vankeligheter i fremtiden. Jeg mener at noen burde gjøre noe med dette. Stadig finner man ut at flere og flere har dysleksi. Det burde finnes noe innen for lærerutdanningen der de hjelper elver med dysleksi. For elver med dysleksi trenger lærene sine mer enn det vanlige elever gjør!

- En elev med dysleksi (16)

1 kommentar:

  1. Fint at du viser til et eksempel fra virkeligheten, og at du kommer med forslag til hva som bør gjøres for å redusere problemet.

    SvarSlett